Dieselové auto potrebuje správne a čisté filtre
Módnym aj nevyhnutným sa stal dôraz na životné prostredie. Preto sa emisné normy nevyhli ani spaľovacím motorom. Od nástupu normy Euro 5 tak dieselové autá potrebujú účinné filtre. Motor dieselového auta totiž produkuje nespálené pevné častice vo výfukových plynoch. Práve kvôli tomu musia byť autá vybavené špeciálnym systémov takzvaným DPF (diesel particulate filter) filtrom.
Funkčný DPF filter zachytáva pevné časti, ktoré by inak skončili v ovzduší, preto je logické, že ho tieto častice zanášajú. Dôležité je teda jeho správne používanie, čistenie a kontrola. Inak sa môže stať, že sa zníži výkon vášho auta. To, že je filter znečistený či upchatý, zistíte jednoducho, začne svietiť kontrolka. Keďže v DPF filtri je monitorovaný tlak, po jeho znížení vás na to auto upozorní samo.
Ako ho môžete vyčistiť?
Filter je potrebné čistiť dostatočne pravidelne. Proces čistenia sa nazýva regenerácia DPF filtra. Existujú tri druhy regenerácie, alebo čistenia – aktívna, pasívna alebo nútená forma. Výrobcovia si sami vyberajú, akým spôsobom sa filter v ich modely auto bude čistiť.
Aktívna regenerácia: V tomto prípade riadiaca jednotka upraví časové rozstupy na vstrekovanie paliva, tým sa zvyšuje teplota výfukových plynov. Vďaka tomu sa sadze začnú spaľovať a tým sa nečistoty s filtra odstránia. Takýto postup trvá približne desať minút.
Pasívna regenerácia: Tento typ čistenia sa uplatňuje na diaľnici, keďže tam sú teploty výfukových plynov vyššie. Pasívna regenerácia spočíva v tom, že teplota výfukových plynov je dostatočne vysoká na to, aby sa automaticky vypálila, teda jazdou na diaľnici alebo pomocou riadiacej jednotky takzvanej ECU, ktorá zaháji regeneráciu zmenou vstrekovania paliva. Auto s týmto typom regenerácie by preto malo absolvovať pravidelnú cestu diaľnicou.
Nútená regenerácia: V tomto prípade riadiaca jednotka prepne motor do obmedzeného módu a je potrebné zájsť s autom do servisu.
Text: PR